Yugo πολυτελείας
Εκεί που λες ότι τα έχεις δει όλα, με τις ηλεκτρικές επιστροφές ιστορικών αυτοκινήτων και τα κάθε λογής restomods, έρχεται η είδηση της EV αναβίωσης του Yugo να σε βάλει στη θέση σου.
Το αυθεντικό Yugo σταμάτησε να παράγεται το 2008, όταν η Zastava -αφού πρώτα ξεπέρασε την ισοπέδωση του εργοστασίου από τον πόλεμο, αμέτρητα οικονομικά προβλήματα και δεκάδες άλλες αναποδιές- έβαλε λουκέτο. Από τότε μέχρι πριν λίγους μήνες, δεν υπήρχε η παραμικρή εξέλιξη. Ένας καθηγητής marketing στη Γερμανία, ωστόσο, αποφάσισε να κάνει τη διαφορά. Ο δρ. Aleksandar Bjelić απέκτησε τα πνευματικά δικαιώματα του ονόματος «Yugo», με σκοπό να φτιάξει τη δική του, νέα γενιά. Το έχουμε δει πολλάκις να συμβαίνει σε restomods, με τη διαφορά ότι εκεί οι βελτιωτές/καροσερίστες/start-up κατασκευαστές παίρνουν άδεια από τις εκάστοτε αυτοκινητοβιομηχανίες. Εδώ κάτι τέτοιο δεν χρειάστηκε, αφού μετά το κλείσιμο της Zastava τα δικαιώματα του Yugo ήταν μετέωρα – και για να λέμε την αλήθεια, δίχως να προσελκύουν πολλούς ενδιαφερόμενους.
O Bjelić βρήκε την ευκαιρία, με το όνειρο να αναστήσει την αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας του, και κατευθείαν ανέθεσε στο συμπατριώτη του, Darko Marčeta, να σχεδιάσει ένα νέο Yugo κατάλληλα προσαρμοσμένο στην εποχή, αλλά διατηρώντας την αύρα του παραδοσιακού. Στις αρχές του έτους είδαμε τα πρώτα σκίτσα. Αν δεν δεις έστω ένα πρωτότυπο, όμως, δεν βάζεις το χέρι σου στη φωτιά για τίποτα. Οι Σέρβοι πλέον δηλώνουν έμπιστοι ως προς το comeback του Yugo, δίνοντας στο κοινό το πρώτο χειροπιαστό -έστω στατικό και υπό κλίμακα- δείγμα του ολοκαίνουργιου μοντέλου!
Αφήστε στην άκρη τις φανταχτερές ζάντες α λα Alfa Romeo, τα μεγάλα δισκόφρενα, τις κάμερες αντί καθρεπτών και τις πολύ ψεύτικες απολήξεις της εξάτμισης. Αντίθετα, κρατήστε το concept ενός προσιτού ηλεκτρικού σουπερμίνι, με επιδιωκόμενη τιμή γύρω στις 20.000 ευρώ, και ένα ιστορικό όνομα να «βάζει πλάτη». Αν θα το κάνει, προς το παρόν άγνωστο. Οι Σέρβοι φιλοδοξούν να βάλουν στην παραγωγή το νέο Yugo εντός της επόμενης διετίας, αλλά ακόμα ψάχνουν χρηματοδότες και βολιδοσκοπούν την αγορά. Στόχος είναι να παρουσιαστεί ένα λειτουργικό πρωτότυπο στην Έκθεση Βελιγραδίου το 2027, ώστε λίγο μετά να αρχίσουν οι πωλήσεις.








