Πιστεύετε ακόμα στα παραμύθια;
Αν ναι αυτή είναι η κατάλληλη ιστορία για τις γιορτινές ημέρες. Βέβαια, η όμορφη κοπελιά δεν είναι πάμφτωχη, ορφανή και κοιμάται μπροστά στις στάχτες του τζακιού. Αντίθετα μάλιστα. Θα μπορούσε να έχει ότι και όποιον ήθελε! Επέλεξε τον πρίγκιπα και ας ήλθε χωρίς το άσπρο άλογο. Γιατί; «Άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου» !
Η Γκρέις Κέλι γεννήθηκε το 1929 στη Φιλαδέλφεια της Πενσυλβάνια
Οι παππούδες της μετανάστευσαν στην Αμερική όπως εκατοντάδες χιλιάδες άλλοι στις αρχές του 20 αιώνα αναζητώντας το περίφημο Αμερικάνικο όνειρο. Ο πατέρας της Τζον Μπρένταν Κέλι ήταν ιρλανδικής καταγωγής ενώ η μητέρα της Μάργκαρετ Κάθριν Μάγερ είχε Γερμανούς γονείς. Ήταν το τρίτο από τα 4 παιδιά της οικογένειας. Ονομάστηκε Γκρέις προς τιμή της αδερφής της μητέρας της που πέθανε πολύ νέα. Ο πατέρας της υπήρξε τρεις φορές ολυμπιονίκης στην κωπηλασία και υποψήφιος δήμαρχος. Παράλληλα δημιούργησε από το τίποτα την μεγαλύτερη επιχείρηση οικοδομικών υλικών της ανατολικής ακτής και σύντομα έγινε εκατομμυριούχος. Η μητέρα της ήταν γυμνάστρια και ανέλαβε την έδρα της φυσικής αγωγής στο πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια.
Η ευρύτερη οικογένεια είχε στις τάξεις της διακεκριμένους αθλητές
Όπως ο ολυμπιονίκης αδελφός της Τζον, διάσημους ηθοποιούς όπως ο θείος Γουόλτερ Κέλι και βραβευμένους δραματουργούς όπως ο θείος Τζωρτζ Κέλι. Μεγαλωμένη σε αυτό το περιβάλλον ήταν φυσικό να ονειρεύεται από μικρή να γίνει ηθοποιός. Στα 12 χρόνια της εμφανίστηκε στον πρωταγωνιστικό ρόλο του θεατρικού Don’t Feed the Animals που ανέβασε η τοπική θεατρική ομάδα. Στα 18 της επιχείρησε να κάνει ανώτερες σπουδές αλλά δεν κατάφερε να μπει στο κολέγιο Μπένινγκτον, λόγω των χαμηλών βαθμών της στα μαθηματικά. Μπήκε όμως στην Αμερικανική ακαδημία δραματικών τεχνών απαγγέλοντας ένα μονόλογο από το θεατρική παράσταση The Torch-Bearers, που είχε γράψει ο θείος της Τζωρτζ.
Δούλεψε ως μοντέλο
Παρόλο που δεν υπήρχε ανάγκη η Κέλι δούλεψε ως μοντέλο για να συντηρηθεί κατά την διάρκεια των σπουδών της. Ως σπουδάστρια ακόμη «κολύμπησε στα βαθιά» παίζοντας στο Μπρόντγουεϊ ένα έργο του Στρίντμπεργκ. Αμέσως μετά την αποφοίτηση, στα 19 της χρόνια την επέλεξε ο σκηνοθέτης Ντέλμπερτ ως πρωταγωνίστρια σε μια τηλεοπτική μεταφορά ενός μυθιστορήματος.
Η τηλεόραση νέο και γοητευτικό μέσον το 1948, εκτόξευσε την φήμη της. Έγινε το νέο φρέσκο πανέμορφο και πολλά υποσχόμενο πρόσωπο του θεάματος. Ο πρώτος της κινηματογραφικός ρόλος στο «Fourteen Hours» του 1951 δεν είχε την ίδια επιτυχία. Τον επόμενο χρόνο ο παραγωγός Στάνλεϊ Κρέιμερ, της προσέφερε ένα ρόλο στο πλάι του Γκάρι Κούπερ στην ταινία «High Noon» σε σκηνοθεσία Φρεντ Τσίνεμαν. Η ταινία που στην Ελλάδα προβλήθηκε με τον τίτλο «Το τρένο θα σφυρίξει τρεις φορές» έκανε τεράστια επιτυχία και η Γκρέις αναδείχτηκε σε περιζήτητη πρωταγωνίστρια.
Ακολούθησε το «Μοκάμπο» του Τζον Φορντ πλάι στον Κλαρκ Γκέιμπλ και την Άβα Γκάρντνερ που γυρίστηκε στην Αφρική. Για την ερμηνεία της προτάθηκε για Όσκαρ Β’ γυναικείου ρόλου.
Την επόμενη χρονιά την επιλέγει ο Άλφρεντ Χίτσκοκ για το θεατρικό «Dial M for Murder»
Εντυπωσιασμένος από την ερμηνεία της της προτείνει τον πρώτο ρόλο στην επόμενη ταινία του «Ο σιωπηλός μάρτυρας» πλάι στον Τζέιμς Στιούαρτ. Η δημοτικότητα της Γκρέις συνεχώς αυξάνονταν. Ακολούθησαν οι «The Bridges at Toko-Ri», οι γέφυρες του Τοκο-Ρι και η «The Country Girl» η χωριατοπούλα και οι δυο με συμπρωταγωνιστή τον Γουίλιαμ Χόλντεν. Για την ερμηνεία της στην «χωριατοπούλα» κέρδισε το πολυπόθητο για πολλούς Όσκαρ «κλέβοντάς το» λένε οι κακές γλώσσες την τελευταία στιγμή από την υπέροχη Τζούντι Γκάρλαντ, που είχε κάνει επιτυχημένη επανεμφάνιση την ίδια χρονιά με το μυθικό «A star is Born» ένα αστέρι γεννιέται.
Η επόμενη συνεργασία με τον Χίτσκοκ έγινε το 1955 στο «To Catch A Thief» το κυνήγι του κλέφτη, με Κάρι Γκραντ στο Μόντε Κάρλο.
Η γνωριμία με τον πρίγκιπα Ρενιέ Γ’ του Μονακό
Την ίδια χρονιά στο φεστιβάλ των Καννών γνώρισε τον πρίγκιπα Ρενιέ Γ’ του Μονακό. Φαίνεται πως η συμπάθεια υπήρξε ακαριαία. Η Γκρέις γύρισε στην Αμερική και την καριέρα της αλλά εξακολουθούσαν να επικοινωνούν πολύ τακτικά. Το 1956 γύρισε δύο ταινίες: το «High Society» υψηλή κοινωνία, με τον Φρανκ Σινάτρα και τον Μπινγκ Κρόσμπι και το «The Swan» ο κύκνος, όπου πλάι στον Άλεκ Γκίνες υποδύθηκε μια πριγκίπισσα. Σαν να ήταν η ταινία προφητική μετά το τέλος των γυρισμάτων ο πρίγκιπας Ρενέ ζήτησε επισήμως το χέρι της.
Η σύντομη παρουσία της Γκρέις στο σινεμά αριθμεί 11 ταινίες σε 6 χρόνια. Πολύ λίγος χρόνος για μια τόσο λαμπρή καριέρα που την τοποθέτησε ανάμεσα στις 25 σπουδαιότερες σταρ όλων των εποχών.
Προσωπική ζωή
Στην προσωπική της ζωή η Γκρέις δεν ήταν το αθώο κορίτσι που πλάσαρε η διαφήμιση. Μέσα στα 6 αυτά χρόνια έκανε πολλές ερωτικές σχέσεις με τον δάσκαλο της υποκριτικής, με συμπρωταγωνιστές της ,με έναν διάσημο σχεδιαστή μόδας. Το πρόβλημα ήταν πως το σύνολο των εραστών της ήταν πολύ μεγαλύτεροί της σε ηλικία και παντρεμένοι με παιδιά. Ακόμη και αυτοί που θα χώριζαν για να την παντρευτούν δεν έγιναν δεκτοί από την οικογένειά της ,που ως Καθολικοί είχαν συγκεκριμένο κώδικα τιμής. Σε μία περίπτωση μάλιστα την κλείδωσαν στο σπίτι μέχρι να τελειώσει η ανάρμοστη σχέση. Λέγεται πως μέχρι και ο Σάχης της Περσίας της έκανε πρόταση γάμου αλλά ήταν πολύ νέα και δεν ήθελε να διακόψει την καριέρα της. Ο τύπος διέδωσε τις προτιμήσεις της και τα αρνητικά σχόλια έδιναν και έπαιρναν. Της «κόλλησαν» το παρατσούκλι «αντροχωρίστρα» και «νυμφομανή» και η καριέρα της κινδύνευσε να καταστραφεί .
Σε αυτή την συγκυρία ήλθε η πρόταση του Ρενέ
Μια πρόταση όχι ολωσδιόλου χωρίς παρασκήνιο. Ο πρίγκιπας έπρεπε να παντρευτεί άμεσα και να αποκτήσει απογόνους. Ειδάλλως το Πριγκιπάτο του Μονακό θα πέρναγε στην Γαλλική κυριαρχία. Η Γκρέις όμορφη, διάσημη, δημοφιλής, από καλή οικογένεια, που έδωσε επιτέλους την συγκατάθεσή της, έμοιαζε η κατάλληλη επιλογή. Αργότερα αποκαλύφθηκαν και άλλες όχι και τόσο «ρομαντικές» λεπτομέρειες της πολύκροτης πρότασης. Ο Ρενέ απαίτησε να εγκαταλείψει την καριέρα της, να υποβληθεί σε τεστ γονιμότητας προκειμένου να διαπιστωθεί ότι ήταν ικανή να γεννήσει τον διάδοχοκαι επιπλέον ζήτησε προίκα 2 εκατομμυρίωνδολαρίων ,από τον πατέρα της που αντέδρασε έντονα:
«Η κόρη μου δεν έχει ανάγκη να πληρώσει για να παντρευτεί» είπε εξοργισμένος ,αλλά ….τα πλήρωσε….
Υπάρχουν χιλιάδες ηθοποιοί στον κόσμο ,αλλά ελάχιστες πριγκίπισσες. Έτσι η Κέλι πήρε την απόφαση να εγκαταλείψει το Χόλυγουντ για τον πριγκιπικό θρόνο.
Ο «Γάμος του Αιώνα»
Στις 4 Απριλίου του 1956 συνοδεία φίλων, συγγενών και 400 δημοσιογράφων και 80 (! ) βαλιτσών αναχώρησε για το Μονακό. Στις 18 Απριλίου έγινε ο πολιτικός γάμος και την επόμενη ο περίλαμπρος θρησκευτικός. Ο Τύπος τον ονόμασε «Γάμο του Αιώνα», αφού όλο το διεθνές τζετ-σετ έδωσε το «παρών», καθώς και 20.000 κόσμου, που πλημμύρισαν τους δρόμους του μικρού πριγκιπάτου. (Κάμποσα χρόνια αργότερα η ίδια τον χαρακτήρισε ειρωνικά “το καρναβάλι του αιώνα”.)
Το νυφικό που έμεινε στην ιστορία
Το νυφικό έμεινε στην ιστορία της υψηλής ραπτικής ως ένα από τα πιο διάσημα φορέματα του 20ου αιώνα. Το σχεδίασε η βραβευμένη με Όσκαρ σχεδιάστρια κοστουμιών Έλεν Ρόουζ ,που είχε συνεργαστεί με την Γκρέις σε 4 ταινίες. Κόστισε 8000 δολάρια. Ήταν δώρο από το MGM Studios στο αστέρι τους και παρασκευάστηκε εξολοκλήρου στο χέρι από μεταξωτό ύφασμα σε ιβουάρ απόχρωση με 100 μέτρα μεταξωτό τούλι και παλιά δαντέλα 125 ετών. Είχε ψηλό ντεκολτέ, μπούστο με χιλιάδες κεντημένα στο χέρι μαργαριτάρια, φούστα από ταφτά και μια ουρά μήκους ενός μέτρου. Χρειάστηκαν 12 μοδίστρες που δούλεψαν νυχθημερόν για να είναι έτοιμο σε 6 εβδομάδες.
Επειδή ήταν λίγο ψηλότερη από τον πρίγκιπα, φόρεσε νυφικά παπούτσια με πολύ χαμηλό τακούνι. Ο David Evins που σχεδίασε τις γόβες της, πρόσθεσε σε αυτές μαργαριτάρια και δαντέλα. Στο αριστερό παπούτσι έγραψε το όνομα της νύφης, ενώ στο δεξί το όνομα του γαμπρού. Εκεί ενσωμάτωσε και ένα χάλκινο νόμισμα για καλή τύχη.
Στα χέρια κρατούσε μία Βίβλο, κατά την συνήθεια της εποχής και ένα μπουκετάκι κρινάκια. Χαρακτηρίστηκε ως η επιτομή της κομψότητας και έγινε το πρότυπο που μιμήθηκαν έκτοτε πολλές Κυρίες που μπορούσαν να το πληρώσουν φυσικά, μεταξύ των οποίων και η μέλλουσα βασίλισσα της Βρετανίας Κέιτ Μίντλετον. Το περίφημο νυφικό ανήκει σήμερα στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Τέχνης της Φιλαδέλφεια.
Το γαμήλιο ταξίδι
Τον γάμο που μεταδόθηκε απευθείας παρακολούθησαν περισσότεροι από 2000 δημοσιογράφοι και 30 εκατομμύρια τηλεθεατές. Το γαμήλιο ταξίδι του ζεύγους έγινε με την πολυτελή θαλαμηγό «Deo Juvante II», «δωράκι» του Αριστοτέλη Ωνάση. Ακριβώς 9 μήνες και 4 μέρες μετά το γάμο έφερε στον κόσμο το πρώτο της παιδί, την πριγκίπισσα Καρολίνα, της οποίας των ερχομό ανακοίνωσαν 21 πυροβολισμοί και η ημέρα της γέννησής της κηρύχθηκε γενική αργία. Ο πρίγκιπας Ρενέ και η πριγκίπισσα Γκρέις απέκτησαν δύο ακόμη παιδιά. Τον πρίγκιπα Αλβέρτο και την πριγκίπισσα Στεφανί.
Ήταν κοινό μυστικό ότι η μετάβαση της Γκρέις Κέλι από παραχαϊδευμένη κόρη και σταρ σε πριγκίπισσα, σύζυγο και μητέρα με υποχρεώσεις και πρωτόκολλο δεν ήταν εύκολη.
Στα παραμύθια το τέλος είναι πάντα ο γάμος των ερωτευμένων
Μετά λες και υπακούουν όλα σε προδιαγραμμένο σενάριο «εκείνοι ζουν καλά και εμείς καλύτερα». Η πραγματικότητα όσο και να μοιάζει με παραμύθι δεν είναι! Μετά το γάμο ο Ρενέ απαγόρευσε την προβολή όλων των ταινιών της και απέκλεισε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο να επιστρέψει στο σινεμά, παρόλο που γνωστοί σκηνοθέτες όπως ο Χέρμπερτ Ρος και ο Άλφρεντ Χίτσκοκ της προσέφεραν πρωταγωνιστικούςρόλους. Συνεπώς η Κέλι δεν επέστρεψε ποτέ στη μεγάλη οθόνη, προσπάθησε παρ’ όλα αυτά να υποστηρίξει την καλλιτεχνική κίνηση στο Μονακό, ιδρύοντας το Ίδρυμα Πριγκίπισσα Γκρέις που βοηθούσε όλους τους καλλιτέχνες και τεχνίτες της περιοχής. Επίσης οργάνωνε κάθε χρόνο γιορτή για τα ορφανά.
Ο έρωτας ξέφτισε
Μετά από μερικά χρόνια ο έρωτας ξέφτισε σαν τα πολυφορεμένα ρούχα. Πώς αλλιώς να εξηγήσει κανείς το ότι ο Ρενέ έχοντας δική του μια τέτοια καλλονή άρχισε να δημιουργεί εξωσυζυγικές σχέσεις;
Διακριτικά στην αρχή, λιγότερο διακριτικά αργότερα «διεκδικώντας το προαιώνιο δικαίωμα των αρσενικών στην πολυγαμία».
«Ξέρω πως ο σύζυγός μου έχει εξωσυζυγικές σχέσεις και είναι κάτι που με πληγώνει πολύ» αποκάλυψε η Κέλι στην προσωπική της hairstylist, η οποία με την σειρά της εξομολογήθηκε όσα της είπε η πριγκίπισσα, στην Express. Ούτε λόγος βέβαια για διαζύγιο, αν ήθελε να βλέπει τα παιδιά της.
«Albert II του Μονακό, ο Άνθρωπος και ο Πρίγκιπας»
Να βλέπει τα παιδιά της όχι να τα αναθρέφει! Γι΄αυτό υπάρχουν οι νταντάδες. Ο Πρίγκιπας Αλβέρτος και η Πριγκίπισσα Καρολίνα, μίλησαν για την οικογενειακή τους ζωή, στο «Albert II του Μονακό, ο Άνθρωπος και ο Πρίγκιπας», που εκδόθηκε προς τιμήν των 60ων γενεθλίων του Πρίγκιπα Αλβέρτου:
«Για τον αδερφό μου και για εμένα, η Μορίν (Μορίν Γουντ, η νταντά) ήταν το βασικό πρόσωπο της ζωής μας. Όταν ήμασταν μικροί, ήμασταν πιο κοντά στη νταντά απ ‘ό, τι στους γονείς μας.Δεν φάγαμε με τους γονείς μας στο ίδιο τραπέζι έως περίπου τα 14 χρόνια μας».
Η «θλιμμένη πριγκίπισσα»
Έχοντας κλειστεί σε χρυσό κλουβί η Γκρέις άρχισε να υποφέρει από μελαγχολία ή κατ’ άλλους κατάθλιψη. Η «θλιμμένη πριγκίπισσα» όπως την αποκαλούσε ο τύπος, είπε χαρακτηριστικά σε έναν δημοσιογράφο: «Δεν προσδοκώ πλέον να είμαι χαρούμενη, δεν ψάχνω την ευτυχία». Τόσο τραγική δήλωση από μια γυναίκα που όλοι θεωρούσαν πως είχε τον κόσμο στα πόδια της!
Το μοιραίο δυστύχημα
Στις 13 Σεπτεμβρίου του 1982 επέστρεφε με την 17χρονη Στεφανί από το εξοχικό τους στο Ροκ Αζέλ της Γαλλίας, οδηγώντας ένα Ρόβερ. Έχασε τον έλεγχο του αυτοκινήτου και έπεσαν σε έναν γκρεμό. Η Στεφανί έπαθε σοβαρά κατάγματα στα πλευρά, τον αυχένα και την ωμοπλάτη αλλά κατόρθωσε να βγει από το αυτοκίνητο από την θέση του οδηγού. Όταν, όμως το αιμόφυρτο σώμα της Γκρέις ανασύρθηκε από το στραπατσαρισμένο αμάξι εκείνη είχε ήδη πέσει σε κώμα. Στο νοσοκομείο του Μονακό όπου διακομίστηκε διαγνώστηκε με πολύ σοβαρή εγκεφαλική βλάβη. Την επόμενη μέρα ο πρίγκιπας αποφάσισε να την αποσυνδέσουν από τα μηχανήματα που την κρατούσαν στη ζωή.
Ήταν σχεδόν 53 ετών. Ενταφιάστηκε στον καθεδρικό ναό του Αγίου Νικολάου του Μονακό με χιλιάδες κόσμου να θρηνεί την πριγκίπισσά του. Μετά το θάνατό της εξαπλώθηκαν σαν την πυρκαγιά φήμες σχετικά με το τί ακριβώς συνέβη πριν το τραγικό δυστύχημα:
- η επίσημη εκδοχή ήταν πως έπαθε εγκεφαλικό καθώς οδηγούσε και έχασε τις αισθήσεις της.
- εξωφρενικές αλλά υπαρκτές φήμες συνδύαζαν τον θάνατό της με την δυσαρέσκεια που αντιμετώπιζε ο Ρενέ στην μασονική στοά στην οποία ανήκε ,ή ανάμεσα στα μέλη της μαφίας των καζίνων.
- μία από τις φήμες λέει πως αιτία ήταν ένας από τους πολλούς καβγάδες που είχε με την απείθαρχη Στεφανί .Συγχίστηκε ,έγινε απρόσεκτη και η κατάληξη υπήρξε μοιραία.
- μία άλλη ,θέλει την Στεφανί οδηγό του αυτοκινήτου ,άρα υπαίτια για το δυστύχημα.
Οι φήμες ήταν αναληθείς
Η Στεφανί αρνήθηκε να μιλήσει δημοσίως για το θάνατο της μητέρας της, μέχρι το 1989, όταν έδωσε συνέντευξη στον συγγραφέα Τζέφρι Ρόμπινσον, επιμένοντας ότι οι φήμες ήταν αναληθείς. Τότε δήλωσε τα εξής:
«Υπήρχε μεγάλη πίεση προς εμένα, επειδή όλοι έλεγαν ότι εγώ οδηγούσα το αυτοκίνητο, ότι ήταν δικό μου λάθος, ότι είχα σκοτώσει τη μητέρα μου. Δεν είναι εύκολο όταν είσαι στα 17 να ζεις με αυτό». Το 2002 επανήλθε στο θέμα, σε συνέντευξη στο περιοδικό Paris Matchδηλώνοντας:
«Όταν το αυτοκίνητο έπεσε στον γκρεμό πετιόμουν από την μια πλευρά στην άλλη σαν κούκλα, όπως και η μητέρα μου που βρέθηκε στο πίσω κάθισμα. Η πόρτα του συνεπιβάτη είχε σφηνώσει και βγήκα από την μόνη που μπόρεσα να ανοίξω , αυτή του οδηγού. Όχι μόνο δεν έχω ξεπεράσει το φρικτό τραύμα της απώλειας της μητέρας μου σε πολύ νεαρή ηλικία, αλλά ήμουν δίπλα της τη στιγμή του ατυχήματος. Κανείς δεν μπορεί να φανταστεί πόσο έχω υποφέρει και εξακολουθώ να υποφέρω».
Ο πρίγκιπας Ρενέ δεν ξαναπαντρεύτηκε ποτέ
Όταν πέθανε σε ηλικία 81 ετών στις 6 Απριλίου του 2005 θάφτηκε δίπλα στην σύζυγό του. Ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα του αιώνα και συγχρόνως μία από τις ωραιότερες γυναίκες του κόσμου έζησε μια ζωή σαν παραμύθι μέσα σε ένα χρυσό κλουβί ,σαν να ήταν κάποιο σπάνιο πολύχρωμο παραδείσιο πουλί. Μπορεί να θαυμάζει κανείς ένα όμορφο πουλί, δεν το ζηλεύει πάντως αν βρίσκεται σε κλουβί.
Φιλαρέτη Καλομενίδου, Εκπαιδευτικός
Πηγή φωτό :ΑΡ/βικιπαίδεια/womantoc/BOVARY