Ενυδάτωση και πνευματική απόδοση-νοητικές λειτουργίες ατόμου


Όλα τα υγρά δρουν ενυδατικά

Όλα τα υγρά δρουν ενυδατικά

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ιατρικής της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών, συνίσταται μια μέση πρόσληψη 2 – 4 λίτρων υγρών / ημέρα Περίπου 80% της συνολικής πρόσληψης νερού στους ανθρώπους προέρχεται από πόσιμο νερό και άλλα υγρά – συμπεριλαμβανομένων των καφεϊνούχων ροφημάτων – και το υπόλοιπο 20% προέρχεται από τρόφιμα, κυρίως φρούτα και λαχανικά.

Οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να καλύψουν τις ημερήσιες ανάγκες τους σε υγρά ακολουθώντας τις καθημερινές τους συνήθειες και προτιμήσεις, βασιζόμενοι στο αίσθημα της δίψας. Συνήθως το νερό αποτελεί την πρώτη επιλογή, αλλά και μια σειρά άλλων υγρών μπορούν να συνεισφέρουν στην πρόσληψη νερού, όπως οι χυμοί, το γάλα, η σόδα, το τσάι, ο καφές και τα αναψυκτικά. Στην κάλυψη των ημερήσιων αναγκών σε νερό μπορούν να συνεισφέρουν τα υγρά με καφεΐνη με τον ίδιο τρόπο που συμβάλλουν και τα μη καφεϊνούχα υγρά. Έτσι, όλα τα υγρά, συμπεριλαμβανομένου του καφέ, του τσαγιού και των καφεϊνούχων αναψυκτικών, δρουν ενυδατικά.

Η αμφισβήτηση της ενυδατικής ικανότητας των ποτών που περιλαμβάνουν καφεΐνη οφείλεται στην πεποίθηση ότι η καφεΐνη έχει διουρητική δράση και συνεπώς προκαλεί αφυδάτωση. Ωστόσο, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα επιστημονικά δεδομένα, φαίνεται ότι η διουρητική αυτή δράση είναι παροδική και δεν οδηγεί τον οργανισμό σε αφυδάτωση. Δεν πρέπει επίσης να ξεχνούμε ότι εκτός από το νερό που πίνουμε, ορισμένα φρούτα ή τρόφιμα είναι πολύ καλές πηγές νερού. Για παράδειγμα το καρπούζι, το πεπόνι, τα καρότα, το μαρούλι, η ντομάτα, το μπρόκολο, το μήλο, τα πορτοκάλια το γκρέιπφρουτ, περιέχουν περισσότερο από 80% νερό.

Νοητική και πνευματική ανάπτυξη

Ένα από τα θρεπτικά συστατικά υπεύθυνο για τη νοητική και πνευματική ανάπτυξη είναι το νερό και η επαρκής ενυδάτωση. Hπια έως μέτρια αφυδάτωση μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο, αίσθηση κούρασης και απώλεια συγκέντρωσης. Μπορεί επίσης να επηρεάσει την εγρήγορση και τη βραχυχρόνια μνήμη. Έτσι η απόδοση μας επηρεάζεται σε διάφορες περιστάσεις όπου απαιτείται πνευματική διαύγεια και εγρήγορση. Για παράδειγμα στην εργασία μας, στη μελέτη στο σχολείο ή το πανεπιστήμιο, στην οδήγηση και φυσικά κατά τη διάρκεια της σωματικής άσκησης.

Δείτε ακόμα  Αλμυρό μιλφέιγ από τον Στέλιο Παρλιάρο

Η επίδραση στις νοητικές λειτουργίες οφείλεται στο γεγονός ότι όταν το σώμα μας δεν λαμβάνει τα υγρά που χρειάζεται. Έτσι στερούνται τα εγκεφαλικά κύτταρα το νερό καθώς και τις ουσίες που αυτό μεταφέρει. Στερείται βιταμίνες, συστατικά τα οποία είναι πολύ σημαντικά για την ομαλή λειτουργία του νευρικού συστήματος. Ορισμένα άτομα που έχουν προβλήματα υγείας είναι περισσότερο ευάλωτα στην αφυδάτωση. Ο πυρετός, η διάρροια, οι εμετοί, είναι καταστάσεις που αυξάνουν σοβαρά τον κίνδυνο αφυδάτωσης.

Μείωση νοητικών επιδόσεων

Μείωση των νοητικών επιδόσεων μπορεί να εμφανιστεί στους ήπια αφυδατωμένους νεαρούς ενήλικες. Παρόμοια κατάσταση μπορεί να συνδεθεί ιδιαιτέρως με τη γήρανση. Τα άτομα μεγάλης ηλικίας είναι περισσότερα ευαίσθητα στην ήπια αφυδάτωση. Πίνουν λιγότερα υγρά και χρειάζονται περισσότερο χρόνο για την επανυδάτωσή τους. Τέλος, τα παιδιά, προκειμένου να διατηρήσουν τη θερμοκρασία τους σταθερή χάνουν περισσότερο νερό μέσω εφίδρωσης. Άρα είναι σημαντικό να βεβαιωνόμαστε ότι σε υψηλές θερμοκρασίες καταναλώνουν αρκετά υγρά. Υπάρχουν επίσης φάρμακα τα οποία αυξάνουν την απώλεια νερού από το σώμα. Τέτοια φάρμακα είναι για παράδειγμα τα διουρητικά που χρησιμοποιούνται για την καταπολέμηση της υψηλής πίεσης.

Έχει αποδειχθεί ότι η ποικιλία και η ωραία γεύση των ποτών είναι σημαντικοί παράγοντες που διευκολύνουν την πρόσληψη υγρών. Ειδικά όταν οι απαιτήσεις για ενυδάτωση είναι υψηλές. Προσοχή πρέπει να δοθεί στα ποτά που περιέχουν αλκοόλ σε συγκέντρωση 10% ή περισσότερο, όπως τα περισσότερα κρασιά, αφού τελικά οδηγούν σε απώλεια υγρών.

Συμπέρασμα

Συμπερασματικά, Η επαρκής υδάτωση είναι απαραίτητη για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού μας. Είναι απαραίτητη τόσο σε νοητικό όσο και σε πνευματικό επίπεδο. Καθίσταται ακόμα πιο σημαντική με το ξεκίνημα της θερινής περιόδου και την αύξηση της θερμοκρασίας. Η καθημερινή και συνεχής πρόσληψη υγρών είναι απολύτως απαραίτητη και ζωτικής σημασίας. Η λήψη τους πρέπει να αρχίζει από το πρωινό ξύπνημα. Πρέπει να γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα και σε μικρές ποσότητες, καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Πίνουμε λοιπόν υγρά ακόμα και όταν δεν διψάμε και φυσικά φροντίζουμε να μην παραμείνουμε διψασμένοι ούτε για ένα λεπτό!

Δείτε ακόμα  Οι πιο υγιεινές κοτομπουκιές

ΚΑΖΗΣ ΑΒΡΑΑΜ, ΚΛΙΝΙΚΟΣ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΟΣ-ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΟΣ, MSc

Διαβάστε επίσης