Άσκηση και ανοσοποιητικό σύστημα


Άσκηση και ανοσοποιητικό

Η άσκηση συνδέεται άμεσα με το ανοσοποιητικό μας σύστημα!

Κατά καιρούς η ανθρωπότητα αντιμετωπίζει βιολογικούς κινδύνους. Ανά την ιστορία έχει αντιμετωπίσει πανδημίες από διάφορους ιούς και βακτήρια πχ γρίπη, πανώλη, τύφο, ευλογιά και άλλα. Σε όλα αυτά η φύση εφαρμόζει τον ανελέητο κανόνα «ο πιο ισχυρός και προσαρμοστικός επιβιώνει» . Το ανοσοποιητικό μας σύστημα θα καθορίσει τη δύναμη και την προσαρμοστικότητα του είδους μας. Αυτό είναι ένα δίκτυο από κύτταρα, ιστούς και όργανα που συνεργάζονται για να αντιμετωπίσουν ό,τι βλαπτικό εισβάλλει στο σώμα μας. Υπάρχουν επιστημονικές έρευνες που καταδεικνύουν ότι η άσκηση συντελεί στην τόνωση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Το Αμερικανικό Κολλέγιο Ιατρικής Άσκησης και Αμερικανικός Οργανισμός Πρόληψης και Ελέγχου Ασθενειών προτείνουν ότι πρέπει οι ενήλικες να έχουν αερόβια άσκηση μέσης έντασης για τουλάχιστον 30’ 5 φορές την εβδομάδα ή έντονη αερόβια άσκηση για 20’ 3 φορές την εβδομάδα. Κάθε ενήλικας θα πρέπει να εκτελεί επίσης άσκησης αντοχής στην δύναμη (διαλειμματική με μέτρια ένταση και μικρά διαλείμματα) για τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα. Η ένταση σε αυτήν την προπόνηση μπορεί να έρχεται από βάρη/εξωτερικές αντιστάσεις ή από το βάρος του ίδιου μας του σώματος, πχ pilates, calisthenics, power yoga, aerial, pole dancing.

Κάθε προπόνηση με αυτά τα χαρακτηριστικά ενεργοποιεί τον στρατό των κυττάρων του ανοσοποιητικού να αναζητήσει και να αντιμετωπίσει τους εισβολείς στο σώμα μας. Η καρδιοαναπνευστική άσκηση βοηθάει ιδιαίτερα αυτήν την άμυνα του οργανισμού καθώς αυξάνει τον ρυθμό κίνησης των κυττάρων του ανοσοποιητικού. Επιπλέον, έχει αποδειχθεί ότι η τακτική άσκηση βελτιώνει την αντίδραση του ανοσοποιητικού στον εμβολιασμό, τη χρόνια φλεγμονή και βοηθάει στη βελτίωση διαφόρων τύπου καρκίνου, στο HIV, σε καρδιοαγγειακές ασθένειες, στον διαβήτη και σε γνωστικές αναπηρίες (π.χ. άνοια). Δεν σημαίνει ότι η άσκηση εγγυάται την
καταστροφή των εισβολέων! Αυξάνει όμως τις πιθανότητες για αυτό.

Δείτε ακόμα  4 φρούτα που από εδώ και πέρα θα τρως με τη... φλούδα!

Όσο περισσότερο, τόσο καλύτερα;

Όχι βέβαια! Το διάλειμμα είναι μέρος της προπόνησης. Το σώμα χρειάζεται απαραιτήτως την ξεκούραση για να κάνει τις απαραίτητες προσαρμογές στο ερέθισμα (την άσκηση δηλαδή) που του δόθηκε. Οι έρευνες δείχνουν ότι η συχνή έντονη άσκηση μπορεί να αποδυναμώσει το ανοσοποιητικό σύστημα. Μπορεί πολλές φορές να χρειαζόμαστε να «ξεδώσουμε» στη γυμναστική αλλά αν το κάνουμε αυτό συχνά, θα καταλήξουμε με έναν εξασθενημένο οργανισμό επιρρεπή σε τραυματισμούς και λοιμώξεις.

Άσκηση σε κάθε περίπτωση;

Ούτε έτσι! Όταν ο οργανισμός αντιμετωπίζει ένα απλό κρυολόγημα ακόμα ή μία λοίμωξη, το να του επιβάλλουμε και την άσκηση δεν είναι καλή ιδέα. Κάθε κατάσταση της υγείας μας είναι μοναδική και κάθε φορά που αντιμετωπίζουμε μία ίσως χρειάζεται να ρωτάμε
τον γιατρό μας αν μας συμβουλεύει να ασκηθούμε ή όχι. Ένας απλός κανόνας είναι ότι δεν ασκείσαι όταν έχεις πυρετό ή μεγάλη πίεση. Σε ένα απλό κρυολόγημα, φαίνονται όλα στα πρώτα 10 λεπτά ήπιας άσκησης – στο ζέσταμα δηλαδή. Αν αρχίσουμε να αισθανόμαστε καλύτερα συνεχίζουμε, αν «δεν τραβάει» με τίποτα, σταματάμε.

Διαβάστε επίσης